Sök:

Sökresultat:

1302 Uppsatser om Äldre konsumenter - Sida 1 av 87

?Lite utanfo?r ramarna? Bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

Är Ă€ldre delaktiga i sin omsorg? : En kvalitativ studie om genomförandeplaner som verktyg för att öka Ă€ldres delaktighet pĂ„ Ă€ldreboenden

A?ldres delaktighet och inflytande i a?ldreomsorgen beskriver Socialdepartementet sombristfa?llig. Fo?r att o?ka a?ldres delaktighet tillsattes ett verktyg, genomfo?randeplaner. I den ha?r uppsatsen sta?ller vi oss fra?gorna: Hur upplever personal a?ldres delaktighet pa? a?ldreboenden samt vad fyller genomfo?randeplaner fo?r funktion fo?r a?ldres delaktighet? Utifra?n sex intervjuer med personal pa? a?ldreboenden visar resultatet att personalen upplever a?ldres delaktighet som frama?tskridande och betydelsefull inom a?ldreomsorgen.

Ma?ltiden ska vara en gla?djens upplevelse - en kvalitativ intervjustudie : A?ldres tankar och upplevelser kring sin ma?ltidssituation pa? va?rd- och omsorgsboendet

Bakgrund: Ma?ltiden a?r central fo?r en ma?nniskas fysiska och psykiska va?lma?ende. Malnutrition a?rett vanligt problem i den a?ldre populationen.Syfte: Att underso?ka hur personer boende pa? tva? va?rd- och omsorgsboenden fo?r a?ldre i Uppsala la?n upplever sin ma?ltidsmiljo? samt hur det egna behovet av egenva?rdssto?d och inflytande mo?ts under ma?ltiden utifra?n faktorerna fysisk och social ma?ltidsmiljo?, hja?lpmedel, egenva?rd och sja?lvbesta?mmande.Metod: Studien har en kvalitativ ansats. A?tta informanter pa? va?rd- och omsorgsboenden fo?r a?ldre i Uppsala la?n intervjuades, informanterna valdes genom ett strategiskt urval.

Vilka strategiska ÄtgÀrder krÀvs av 3G-mobiloperatörerna för att locka till sig konsumenter?

Genom en enkÀtundersökning till konsumenter har vi kommit fram till att det Àr lÀgre kostnader, bÀttre information och bÀttre tÀckning som Àr de optimala faktorerna för 3G-operatörerna att kunna locka till sig fler konsumenter..

Varför köper inte alla ekologisk mjölk? -En studie i vilka faktorer som pÄverkar varför konsumenter inte köper livsmedel med ekologisk mÀrkning

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄk, SIS133VT 2012Handledare: Sofia Tingsell och Maria Löfdahl.

Segmentering av 50+konsumenter

Segmentering av Àldre konsumenter kan vara svÄrt att genomföra. MÄnga författare pÄpekar att detta Àr en grupp som ökar i antal och att segmentering av denna grupp mÄste utvecklas. Vi valde att göra tvÄ fallstudier för att fÄ mer förstÄelse hur företag segmenterar grupper av Àldre konsumenter. För att genomföra dessa fallstudier gjorde vi tvÄ intervjuer pÄ tvÄ olika företag. Efter ha gjort dessa studier kom vi fram till att företag anvÀnder sig mest av psykografisk och beteendemÀssig segmentering mot denna grupp av kunder, men inte rikigt sÄ djup som vi trodde och som författarna pÄstÄr..

Fungerande a?ldreomsorg trots spra?ksva?righeter : Hur kan alternativa vÀ?gar till kommunikation uppnÄ?s nÀ?r det talade sprÄ?ket inte fungerar?

Forskningen visar att spra?ket a?r viktig na?r det kommer till va?rd. Denna studie syftar till att underso?ka hur va?rdgivare inom hemtja?nsten hanterar och uppfattar spra?ksva?righeter med a?ldre invandrare som inte kan svenska. Fo?r att besvara syftet har kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer genomfo?rts med sex stycken va?rdpersonal inom hemtja?nsten.

Vilka strategiska ÄtgÀrder krÀvs av 3G-mobiloperatörerna för att locka till sig konsumenter?

Genom en enkÀtundersökning till konsumenter har vi kommit fram till att det Àr lÀgre kostnader, bÀttre information och bÀttre tÀckning som Àr de optimala faktorerna för 3G-operatörerna att kunna locka till sig fler konsumenter. .

Att ta Socialstyrelsens krav pÄ allvar.

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

Konsten att implementera jÀmstÀlldhet.

Syftet med uppsatsen a?r att ta reda pa? bista?ndshandla?ggares syn pa? a?ldre med missbruksproblematik, samt deras syn pa? samarbetet med andra enheter ga?llande denna grupp. Underso?kningen a?r baserad pa? kvalitativa intervjuer med fyra bista?ndshandla?ggare fra?n tva? olika stadsdelar. Empirin a?r uppdelad i tre olika teman och dessa a?r o?verla?mning och samarbete mellan enheter, riktlinjer fo?r bemo?tande samt fo?rha?llningssa?tt och bista?ndshandla?ggares uppfattning kring arbetet med missbrukare.

E-lojalitet: Vid din sida fo?r alltid? : En kvalitativ studie om hur konsumenter pa?verkas av fo?retags strategier fo?r att skapa e-lojalitet

Bakgrund: Internet har skapat nya och billigare sa?tt fo?r konsumenter att genomfo?ra ko?p samt att so?ka efter information. Konsumenter a?r da?rfo?r sva?rare att beha?lla i det nya affa?rsklimatet. E-lojalitet beskrivs som den viktigaste faktorn fo?r e-handlare da? det skapar lo?nsamhet och ho?g avsikt fo?r upprepat ko?p.

"Man mÄste kunna argumentera för den Àldres behov" : En studie om bistÄndshandlÀggares utmaningar och dilemman i bedömningen av de Àldres behov av vÄrd- och omsorgsboende

Syftet med uppsatsen a?r att o?ka kunskapen om bista?ndshandla?ggares erfarenheter av utredningar av insatsen va?rd- och omsorgsboende fo?r a?ldre. Bista?ndshandla?ggningen inom a?ldreomsorgen i Stockholms stad har genomga?tt flera fo?ra?ndringar de senaste a?ren. De fo?ra?ndringar vi koncentrerat oss pa? att studera, a?r info?randet av kartla?ggnings- och bedo?mningsinstrumentet som bista?ndshandla?ggarna anva?nder fo?r att utreda a?ldres anso?kningar om va?rd- och omsorgsboende enligt socialtja?nstlagen 4 kap.

VarumÀrkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess pÄverkan pÄ huvudvarumÀrke med stark image

Ett sÀtt för företag att utnyttja existerande varumÀrken Àr att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjÀlp av dessa, en sÄ kallad varumÀrkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumÀrkesutvidgningar och hur dessa kan pÄverka konsumenternas syn pÄ huvudvarumÀrkets image. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur en horisontell varumÀrkesutvidgning pÄverkar imagen pÄ kapitalintensiva varor som innehar en stark varumÀrkesimage. Som kapitalintensiva varor har vi valt att undersöka bilar dÄ det Àr en vara som pÄ ett mycket bra sÀtt föresprÄkar den gruppen dÄ en hög finansiell risk mÄste tas i samband med förvÀrv. De varumÀrken som undersöks Àr BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Toyota och Volvo, som alla Àr bilmÀrken med stark varumÀrkesimage.

VarumÀrkesutvidgningar av kapitalintensiva varor - Och dess pÄverkan pÄ huvudvarumÀrke med stark image

Ett sÀtt för företag att utnyttja existerande varumÀrken Àr att utveckla sitt befintliga produktsortiment med hjÀlp av dessa, en sÄ kallad varumÀrkesutvidgning. Teorin tar upp diverse risker med varumÀrkesutvidgningar och hur dessa kan pÄverka konsumenternas syn pÄ huvudvarumÀrkets image. Syftet med denna uppsats Àr att analysera hur en horisontell varumÀrkesutvidgning pÄverkar imagen pÄ kapitalintensiva varor som innehar en stark varumÀrkesimage. Som kapitalintensiva varor har vi valt att undersöka bilar dÄ det Àr en vara som pÄ ett mycket bra sÀtt föresprÄkar den gruppen dÄ en hög finansiell risk mÄste tas i samband med förvÀrv. De varumÀrken som undersöks Àr BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen, Toyota och Volvo, som alla Àr bilmÀrken med stark varumÀrkesimage.

Att kommunicera med corporate social responsibility : Fallet ICA

Syftet med studien Àr att undersöka hur ICA arbetar med corporate social responsibilty och hur de vÀljer att kommunicera ansvarstagandet samt hur det uppfattas av deras konsumenter. Metoderna som anvÀnts Àr textanalys med retorisk inriktning, analys av sekundÀrempiriskt material med ett hermeneutiskt synsÀtt. I analysen framgÄr det att det finns mycket information om ICAs arbete om CSR, men nÀstan ingen information om hur de kommunicerar ansvarstagandet. Undersökningar som genomförts visar att konsumenter anser att informationen om ICAs arbete med CSR Àr bristfÀllig. Det finns ett behov hos konsumenterna, som önskar förbÀttrad kommunikation och information av ICAs samhÀllsansvar..

1 NĂ€sta sida ->